08 листопада
Код доступу 7879248
Список творів для читання влітку з української літератури 10 клас:
Іван НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ «Кайдашева сім’я»
Панас МИРНИЙ (П.Рудченко) «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Іван КАРПЕНКО-КАРИЙ (І. Тобілевич) «Хазяїн», «Мартин Боруля»
Іван ФРАНКО «Мойсей», «Сойчине крило», «Украдене щастя».
Михайло КОЦЮБИНСЬКИЙ «Intermezzo», «Тіні забутих предків»
Василь СТЕФАНИК «Камінний хрест», «Новина».
Ольга КОБИЛЯНСЬКА «Valse melancolique», «Людина»
Леся Українка «Лісова пісня», «Касандра»
Володимир Винниченко «Момент»
Богдан ЛЕПКИЙ «Мотря»
Ісмаїл ГАСПРИНСЬКИЙ «Арслан киз» («Дівчина-левиця»)
Увага! Твори читаємо повністю.
Виконати тестові завдання з української мови до 29 травня 23:00 год
Бажаю успіхів!
Правило | Приклади |
1. Між однорідними підрядними реченнями, що не з'єднані сполучником сурядності, ставиться кома | ...Ми дивились довго, як хмаринка тане,... як синіє синь, як колише вітер струни павутинь (М. Рильський). |
2. Між однорідними підрядними реченнями, що з'єднані неповторюваними сполучниками і, й, та, або, чи, кома не ставиться | Ми підійшли до наметового містечка, коли вже зовсім звечоріло і коли вівчар гнав з поля отару. |
3. Між однорідними підрядними реченнями, якщо вони поширені й мають свої розділові знаки, ставиться крапка з комою | Люблю дивитись, як повільно падає сніг, покриваючи землю білою, мов сукня нареченої, ковдрою; як потім цей сніг тане, даючи простір для буйноцвіття. |
4. Між однорідними підрядними реченнями, якщо вони з'єднані повторюваними сурядними сполучниками, ставиться кома перед другим і наступними сполучниками | Цим поглядом було сказано і яка це несподівана зустріч, і яка вона приємна, і яка радість від побачення нестримна. |
всього, лиха смерть та розбій появились (Панас Мирний). 5. Як тільки човен вийшов з-за кручі, де річка була дуже вузька, несподівано пролунав різкий крик пугача (О.Бойченко). 6. При світлі воскової свічки, що вони роздобули у млині, вони взялися до роботи і так захопилися, що забули про втому та сон (М. Коцюбинський). 7. Емма Андієвська розповідає, що до шести років узагалі не володіла українською мовою і що для неї навіть вибирали няньок зі справжнім російським акцентом, аби виховати панську дитину.
Періодові властивий постійний порядок розміщення його частин: спочатку перша частина, а потім друга. Перша частина містить ряд звичайно однорідних елементів, які і за своїм змістом, і граматично залежать від другої частини, причому перша частина періоду замикається другою логічно, граматично й інтонаційно, що створює завершеність, властиву цій синтаксичній структурі.
Період має інтонацію, властиву лише йому. Перша частина періоду характери
зується висхідною інтонацією: при збереженні загальної перелічувальної інтонації кожен із наступних однорідних елементів вимовляється вишим гоном, ніж попередній; кульмінація тону припадає на останній компонент і завершується тривалою паузою. Друга ж частина починається значно нижчим тоном і вимовляється з завершальною інтонацією.
У великих за обсяюм періодах підвищення і зниження інтонаші іа допомогою
невеликих пауз розпадаються на дрібні частини — члени періоду. За імістом період являє собою закінчене структурне ціле.
За будовою період — це найчастіше багатокомпонентне складнопідрядне речення, що складається з головної і кількох однорідних підрядних частин, які звичайно містяться у першій частині періоду. Періодом може бути і багатокомп нентне і складносурядне речення, і просте, ускладнене однорідними членами.
Частини періоду за структурою складнопідрядного речення об’єднуються відпо
відно до типу їх підрядності — місця, часу, причини, мети, умови, допустовосії
порівняння та ін. Наприклад: І там, де на всьому лежить печать мовчання, де
стримані і скарги, і пісні, де здавлені прокльони і ридання, — вість людям подають кайдани голосні (Леся Українка).
Чітке розмежування першої й заключної частини періоду на письмі позначається за допомогою розділових знаків: між першою і другою частинами періоду ставиться кома і тире, наприклад: В серпневі дні, коли обжинки світлі справляє сита медвяна земля, і кулики дзвенять на узбережжях, мережкою гартуючи пісок, а ластівки малечу научають повітря сизе різати грудьми, — в серпневі дні розширюється обрій, і розгортає крила далечінь (М. Рильський).
Період найчастіше виступає стилістичним засобом у художньому та публіцис
тичному стилях мовлення.
Батьківський двір
Не можна ніколи забувати найріднішого батьківського двору, рідного лісу з його тендітними берізками, кремезними дубами, першими весняними пролісками, першими осінніми опеньками, солодкими полуницями, дорогого кожному веселого щебету птахів, що знову повертаються до рідних гнізд…
ЛІНГВІСТИКА - наука про мову; мовознавство.
ТЕКСТ - у семіотиці й лінгвістиці - послідовність знаків мови, що становить єдине ціле і виступає предметом дослідження лінгвістики тексту; особлива форма побудови усного чи писемного мовлення, що становить розгорнуте висловлювання однієї особи, звернене до співрозмовника або до себе.
АБЗАЦ - це частина тексту, де розкривається зміст підтеми (частин теми тексту).
ТЕМА ТЕКСТУ - те, про що йдеться в тексті, його зміст.
МЕТА (основна думка) тексту - те головне, заради чого твориться текст.
ПРЕДМЕТ ВИВЧЕННЯ ЛІНГВІСТИКИ ТЕКСТУ - структура тексту у зв'язку з його темою, метою (головною думкою), типом і стилем висловлювання, зв'язки між компонентами тексту.
З
погляду актуального членування у реченні (АЧР) можна виділити ДАНЕ і НОВЕ Основне
повідомлення у реченні містить, виділяючися логічним наголосом, ДАНЕ, наприклад:
ПЛИВЕ Дунай. ПЛИВЕ - ПЕРЕПЛИВАЄ
Через пісні слов'янських любих лад,
Через дівочі співи...
(Р.Лубківський)
Вбирає в себе частину попереднього речення і служить для зв'язку речень НОВЕ, наприклад:
СПІВ голубий долине з-над Дунаю,
Обніме СПІВ Дніпра і СПІВ Дністра...
(Р.Лубківський)
ДАНЕ і НОВЕ утворюють послідовний зв'язок між реченнями в тексті: як правило, даним наступного речення стає нове попереднього речення, наприклад:
СЛОВА вмирають. Блякнуть. Їх багато...
І раптом чуєш злато слово. ЗЛАТО!
(Р.Лубківський)
Для різних типів мовлення існують такі види даного й нового: розповідь - назва особи (предмета), що виконує дію, та назва дії; опис - назва предмета і назва його ознаки; роздум - теза й доказ.
Прочитати текст. Визначити дане і нове, аналізуючи лінгвістику цього уривка.
*Спишіть, вставляючи пропущені букви та розділові знаки.
Зміни в мові протягом життя одного покоління майже непомітні... Разом із тим щомісяця, щодня, ЩОГОДИНИ в літературну мову потрапляє багато слів але ми ц..ого не поміча..мо. Це слова- терміни з вуз..ких спеціальних галузей зна..я. Вони приходять в літературну мову НЕПОМІТНО та згодом коли позначувані ними поня..я стають ознакою щоденного побуту нові терміни поповнюють собою ЗАГАЛ..НОМОВНИЙ словник... Кожне наступне покоління має багат..у мову, ніж попереднє але мова ПОПЕРЕДНЬОГО покоління лиша..т..ся для наступного цілком зрозумілою, бо вона втрачає менше, ніж набуває. Мова Т.Г. Шевченка - це ніби мова нашого поколі..я.
(З кн. В.М. Русанівського “Мова в нашому житті”)
де завдання на 2 листопада
ВідповістиВидалити